Winter: trainen met de hartslagmeter

 In Conditietraining, Hartslagmeters

Winter training paard hartslagmeterHet is koud en de bodem bevroren, maar het nieuwe seizoen voor wedstrijden en buitenrijden begint al weer snel. Wil je dus toch graag aan de conditie van je paard werken? Gebruik dan je hartslagmeter om optimaal te trainen en blessures zo veel mogelijk te voorkomen. We geven 5 tips:

  • Warming-up Het is logisch: in de kou hebben spieren, banden en pezen meer tijd nodig om op te warmen. Maak je warming-up dus langer dan normaal en bouw het tempo in stap en draf langzaam op. Met je hartslagmeter kun je precies controleren of de hartslag langzaam stijgt en terug gaan in tempo als de hartslag ineens hoger wordt. Bij de cooling-down doe je hetzelfde, maar dan andersom. Zorg dat de hartslag weer laag is (bij de meeste paarden onder de 60) voordat je stopt.
  • Voorkom overmatig zweten Wellicht wil je je paard niet (helemaal) scheren, maar een nat paard is zelfs met een wollen deken niet ideaal. Met je hartslagmeter kun je in de gaten houden bij welke hartslagen je paard begint te zweten. Vervolgens zorg je dat je niet of maar kort boven deze hartslagen traint. Bijvoorbeeld alleen met de intervallen in de laatste tip.
  • Conditieverlies? Wellicht heeft je paard rust gehad tijdens de winter. Is de hartslag nu gemiddeld hoger dan vorig seizoen en de hersteltijd langer? Dan is je paard conditie kwijt geraakt. Lees er meer over in ons blog over het oppakken van de training na rust.
  • LSD training Durf je het aan buiten te rijden in de winter? Op een bevroren bodem kun je het beter rustig aandoen. Dat is een ideaal moment voor Long Slow Distance training: een rustige training bij lage hartslagen tussen de 60 en 120. Bij jonge paarden kan een half uur al lang zijn, bij oudere duurt LSD training minimaal een uur.
  • Interval training Heb je wel de mogelijkheid sneller te gaan? Bijvoorbeeld in grote binnenbak (minimaal 30 m. breed) of buiten op een goede bodem? Dan zijn korte intervallen ideaal om de conditie te verbeteren zonder overmatig zweten. Zo kun je 4 x 30 seconden galopperen of (heuvelop) draven bij een hartslag die 10-15% hoger is dan de normale hartslag in die gang. Tussendoor stap je 1,5 minuut. Het is beter deze training ’s middags te doen, omdat koude lucht de luchtwegen van je paard licht beschadigt bij grote inspanning.

Natuurlijk is het bij training in de winter heel belangrijk de bodem in de gaten te houden. Het is goed voor de coordinatie om op verschillende soorten bodem te trainen, maar het moet wel veilig blijven. We schreven al eerder over het voorkomen van blessures en ook de Hoefslag geeft tips om veilig te rijden in de winter. En ook dit artikel willen we je niet onthouden: tips van een dierenarts op Horses.nl om je paard gezond te houden in de winter door zo veel mogelijk beweging.

Recente berichten

Laat een reactie achter

Neem contact op

Wij beantwoorden uw bericht vandaag of morgen. U geeft ons toestemming uw gegevens te gebruiken om u te antwoorden volgens ons privacy beleid (zie footer).

0

Vul een zoekwoord in en klik op enter.

De waardering van www.equilog.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 36 reviews.

paard coordinatie training