Hoe train je de 5 delen van conditie bij je paard?

 In Conditietraining

Dit blog is eerder verschenen op Paardvisie.

Conditietraining van je paard in de sneeuwIn het vorige blog legde ik uit wat er in een paard verandert als je zijn conditie traint. Maar hoe train je conditie dan het beste?

Eerst even over het woord conditie; dit wordt vaak voor drie verschillende zaken gebruikt:

  • Voedingsconditie
  • Gezondheid
  • Fitheid

Van een te dik paard zeggen we vaak een beetje sarcastisch: “Die is goed op conditie!” Maar deze paarden zijn natuurlijk zelden fit. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde voor een goede conditie, maar een gezond paard is nog niet per definitie een fit paard.

Ik wil hier vooral ingaan op fitheid en ook die term omvat allerlei onderdelen. In dit artikel vertel ik meer over de volgende:

  • Coördinatie
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Snelheid
  • Mentale fitheid

Voor verschillende disciplines heb je meer of minder van elk onderdeel nodig. Coördinatie is altijd belangrijk om blessures te voorkomen. Uithoudingsvermogen ook (zie mijn vorige blog waarom), maar er zit natuurlijk een groot verschil tussen endurancepaarden en reiningpaarden. Kracht is belangrijk voor verzameling in dressuur en bij springen als het hoog wordt. Snelheid is een aandachtspunt voor spring-, western- en renpaarden. Samengestelde menwedstrijden, eventing, maar ook allround recreatiesport vragen behoorlijk wat van elk onderdeel. En tenslotte is mentale fitheid natuurlijk ontzettend belangrijk voor elk paard!

Bedenk je dus wat voor jouw paard belangrijk is. Je training moet namelijk specifiek zijn voor wat je wilt doen. Als je vooral wilt springen, draaf dan niet vier uur lang over zandpaden. In het volgende blog ga ik dieper in op het maken van een trainingsschema voor je paard. Nu vertel ik vast kort hoe je elk onderdeel het beste kunt trainen.

Coördinatie
Om je paard handig te maken, train je moeilijke dingen kort en vaak. Liever twee keer op een dag een kwartier dan één keer een half uur. Ik help op dit moment een hengst te trainen voor de keuring. Bij het vrijspringen oefenen we in-uitjes veel korter en vaker dan de ‘gewone’ sprongen. Zoek oefeningen die specifiek zijn voor je discipline: als je buiten wilt rijden, gebruik je boomstammetjes en stap je door zwaar zand. Ga met je dressuurpaard eens achterwaarts een bocht om. Bedenk wat geks, coördinatietraining is leuk!

Uithoudingsvermogen
Dit train je door lang op een lage intensiteit te werken. In de endurance noemen we dit LSD werk. Nee, niet high op je paard, maar long slow distance. Ook voor andere doelen kun je het gebruiken. Bijvoorbeeld door twee keer per week 1,5 uur te werken aan ontspanning in plaats van een half uur aan moeilijke oefeningen. Belangrijk bij deze training is dat je nooit de afstand én snelheid tegelijk verhoogt. Dat verhoogt je kans op blessures. Train eerst langer op een lager tempo en verhoog daarna langzaam de intensiteit.

Kracht
Als je paard voldoende uithoudingsvermogen heeft, kun je gaan werken aan kracht. Belangrijk voor verzameling  en om ruitergewicht te dragen. Dit kun je doen door weerstand toe te voegen: heuvelop en – af, door zand en door water. Of door een moeilijke oefening te vragen waarbij het paard zijn achterhand en buikspieren aan het werk moet zetten. Doe dit in repetities (rust tussen de oefeningen door), doe er slechts een paar achter elkaar (anders train je juist uithoudingsvermogen) en bouw het langzaam op!

Snelheid
Stel je wilt dat je paard een half uur achter elkaar door het bos kan galopperen, maar nu loopt hij na een kwartier met z’n tong over z’n hoeven. Om dat te verbeteren, kun je interval training gebruiken. Dat betekent dat je bijvoorbeeld zes keer vijf minuten galoppeert met 3 minuten stap er tussen in. Die rust bouw je langzaam af naar twee minuten, één minuut en tenslotte geen rust meer. Je kunt eindeloos variëren, maar stop als je paard overmatig zweet of heel zwaar ademt.
Snelheidstraining brengt altijd risico’s met zich mee. Begin er pas aan als coördinatie, uithoudings-vermogen en kracht voldoende zijn! Echt snel werk doe je altijd op een stevige, vlakke bodem.

Mentale gezondheid
Het sleutelwoord voor een blij paard is afwisseling. Ook al moet je training specifiek zijn voor wat je wilt doen, zorg dat je dat op zo veel mogelijk verschillende manieren doet. Dus dressuurruiters: pak die drafbalken erbij en train ook in het bos. Recreanten: rijd niet altijd hetzelfde rondje om de kerk.
Daarnaast help je een paard tijdens je training door een eerlijke leider te zijn: duidelijk over wat wel en niet de bedoeling is. Door consequent te belonen én te corrigeren, weet je paard wat hij kan verwachten en kan hij ontspannen en geconcentreerd aan het werk.

Over elk onderdeel is nog veel meer te vertellen en het is zeker de bedoeling dat nog eens te doen. Maar denk aan de hand van dit tipje van de sluier vast eens kritisch na over jouw training. Wil je hem verbeteren? Lees dan meer over het maken van een trainingsschema in het volgende blog!

Recente berichten

Laat een reactie achter

Neem contact op

Wij beantwoorden uw bericht vandaag of morgen. U geeft ons toestemming uw gegevens te gebruiken om u te antwoorden volgens ons privacy beleid (zie footer).

0

Vul een zoekwoord in en klik op enter.

De waardering van www.equilog.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 36 reviews.