Haal je doelen met een trainingsschema

 In Conditietraining, Equilog Online App

Het is wetenschappelijk aangetoond: mensen die doelen stellen, bereiken meer dan mensen die dat niet doen. Zelfs als ze hun specifieke doel niet halen, bereiken doelenstellers nog steeds méér.

In mijn vorige blogs schreef ik over de redenen voor conditietraining en manieren om de verschillende onderdelen van conditie te verbeteren. Nu wil ik dieper ingaan op het maken van een plan om conditietraining in te zetten voor het behalen van je doelen. Een plan opstellen is niet moeilijk en toch zijn er veel paardensporters die nog geen schema maken. Gewoon doen! Ook al haal je je doel niet, je bereikt sowieso meer mét een plan.

Doelen stellen

We beginnen met dat ene doel, de ultieme droom. Durf gerust te fantaseren. Het is belangrijk zo ver mogelijk vooruit te denken, tot wel vijf jaar, vooral als je ambitieus bent. Na het dagdromen, komt het analyseren: je maakt het doel specifiek en meetbaar en je zet een realistische datum waarop je het wilt bereiken.

3 doelAls voorbeeld nemen we een recreatieruiter die de Paardenvierdaagse wil rijden. Haar paard is nu vijf jaar en volgend jaar juni wil ze haar droom waarmaken. In Equilog kunnen we de doelen en planning gemakkelijk en snel overzichtelijk maken.

Nulmeting

Als we weten waar we heen willen, gaan we de route uitstippelen. Maar waar vandaan? Op dit punt inventariseer je alle onderdelen van de conditie van je paard. In het voorbeeld van onze recreatieruiter:

  • Gezondheid: goed
  • Voedingsconditie: goed
  • Uithoudingsvermogen: kan 15 km met 10 km/u lopen. Daarna krijgt hij minder looplust. Ook minder looplust als ze de volgende dag weer een rit maken.
  • Coördinatie: struikelt meer aan het eind van een rit.
  • Snelheid: niet belangrijk voor dit doel.
  • Kracht: kan niet in stap een heuvel op.
  • Mentale fitheid: veel spanning tijdens het inhalen en ingehaald worden door andere paarden.

Een hartslagmeter is een handig hulpmiddel bij deze inventarisatie. Je kunt er mee bepalen wat de status van de conditie van je paard is en later in het seizoen de hartslagen vergelijken om verbetering te meten.

3 subdoelSubdoelen stellen

Vervolgens bedenk je wat er nodig is om van je huidige situatie naar je doel te komen. Voor jouw doel zijn misschien winstpunten en kwalificaties nodig. Ons vierdaagse-paard moet 4 x 20 km met 8 tot 10 km/u kunnen lopen, zonder zich te blesseren en daarbij rustig blijven tussen andere paarden. Maar het is ook nodig dat de amazone zich op tijd inschrijft.

Hierbij is het goed om na te denken over periodisering. Heel simpel gezegd betekent dit dat je paard maar een paar keer per jaar kan pieken. De subdoelen voor onze amazone zijn dus ook verdeeld in de tijd:

  • Eind april 2016: 4 x 20 km rijden (voornaamste doel: uithoudingsvermogen)
  • 5 maart 2016: impulsrubriek bij endurancewedstrijd (voornaamste doel: mentale training)
  • Eind oktober 2015: 3 x 20 km rijden
  • Begin september 2015: Enjoy the ride rit van 30 km
  • Juli 2015: 2 x 20 km rijden
  • Mei 2015: Enjoy the ride rit van 20 km

Vanaf 5 dagen voor elk doel kun je het best wat rustiger aan doen en veel aandacht besteden aan dressuur. Na elk subdoel krijgt een paard 3 – 7 dagen actieve rust (weidegang, wandelingen en rustig longeren of rijden).

Trainingsdoelen stellen

De volgende stap is om trainingsdoelen te stellen. Bijvoorbeeld:

  • Mei 2015: coördinatie verbeterd door training met balken en stappen door zwaar zand. Uithoudingsvermogen verbeterd voor 20 km met 10 km/u.
  • Juni 2015: kracht verbeterd door heuvelop stappen.

Ook de sub- en trainingsdoelen voert onze amazone bij Equilog in. Met een goed overzicht van deze doelen wordt het heel makkelijk de dagelijkse activiteiten in te plannen.

3 trainingsdoel

Planning

Tenslotte vul je het schema van dag tot dag in waarbij je naar elk subdoel toewerkt. Een paar tips:

  • Pas het schema aan je eigen wekelijkse structuur aan.
  • Je kunt afwisseling inbouwen door bijvoorbeeld de ene dag aan je coördinatie-doel te werken en de volgende aan je doel voor uithoudingsvermogen.
  • In je opbouw is het belangrijk tijdens een trainingssessie óf de duur te verhogen óf de intensiteit. Als je harder én langer rijdt dan de vorige keer, stijgt het risico op blessures.

trainingsschema1

 

Uitvoeren en bijstellen

En dan is het tijd om te gaan rijden. Minimaal eens per maand bekijk je je schema kritisch. Behaal je je doelen? Of moet je het schema bijstellen? Het helpt om een logboek bij te houden van je daadwerkelijke training, zodat je precies weet welke trainingsactiviteiten wel of niet naar het gewenste doel hebben geleid. In Equilog kan dat gemakkelijk.

Bijna elke planning wordt vroeger of later bijgesteld. Het is niet erg als je een doel mist, het is vervelender als je je planning niet aanpast en je paard ongewild overbelast. De inzichten die je opdoet tijdens het bijstellen, kun je gebruiken om je volgende trainingsschema nog beter te maken!

Wil je individueel advies over jouw trainingsschema? Neem gerust contact op!

Recente berichten

Laat een reactie achter

Neem contact op

Wij beantwoorden uw bericht vandaag of morgen. U geeft ons toestemming uw gegevens te gebruiken om u te antwoorden volgens ons privacy beleid (zie footer).

0

Vul een zoekwoord in en klik op enter.

De waardering van www.equilog.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 36 reviews.

Hartslagmeters voor paarden