conditietraining met een hartslagmeter – deel 2

 In Conditietraining, Hartslagmeters

In een eerdere blog zijn de eerste stappen van het gebruik van een hartslagmeter bij de conditietraining van je paard al besproken. In dit vervolg deel gaan we in op het analyseren van de hartslag tijdens de trainingen. Hoe weet je of de conditie van je paard verbeterd? En hoe komt het dat de hartslag lager wordt door conditietraining?

De vooruitgang in je training is goed terug te zien door de hartslaggrafieken van je trainingen met elkaar te vergelijken. De hartslaggrafieken kun je in je trainingsdagboek in Polar Flow terugvinden. Als je op een van je trainingen klikt, krijg je een grafiek te zien met de bijbehorende route. De blauwe lijn in de grafiek staat voor de snelheid die je hebt gereden en de rode lijn voor de hartslag die je paard had. Door met je muis over de grafiek te gaan krijg je een rood puntje in de route te zien. De waardes in de grafiek komen overeen met de waardes die je paard op dat moment had in de route.

Als je helemaal naar beneden scrolt, zie je een mooi overzicht van de belangrijkste dingen van je training. Hierin staat ook de gemiddelde hartslag. Als je nou wilt weten wat de gemiddelde hartslag van je paard was op een bepaald stuk van de route kan je dat ook heel makkelijk uit je grafiek halen. Net onder de horizontale as van je grafiek is een balk te zien met 2 zwarte ‘knoppen’. Als je op deze knoppen klikt, kun je ze verschuiven naar een bepaald punt in je grafiek. Het stuk tussen de twee zwarte knoppen is het stuk waarover je gemiddelde hartslag wordt uitgerekend.

Een voorbeeld uit de praktijk.

We vergelijken 2 hartslaggrafieken van het paard Heliosz. Beide grafieken zijn op hetzelfde terrein gemeten bij vergelijkbaar weer. De grafiek hieronder is van de eerste training nadat hij een maand op rust had gestaan.

conditietraining met hrm 2 vergelijk 1
En de grafiek hieronder is van een rit na 1,5 maand training. Uit de gegevens bleek dat zijn hartslag in deze grafiek ongeveer 10% lager is! (En zoals je kan zien is de hartslag ook veel gelijkmatiger.)

conditietraining met hrm 2 vergelijk 2

Tips om zelf de conditie van je paard te analyseren:

  • De hartslag bij een paard is vanaf 100 a 120 gecorreleerd aan de snelheid. Bij lagere hartslagen spelen vaak ook andere factoren een rol. Gebruik dus vooral draf en (nog beter) galop om de hartslag te vergelijken.
  • Door conditietraining kan de hartslag tot 20% lager worden tijdens inspanning.
  • Houd rekening met omstandigheden die de hartslag verhogen zoals warmte, een diepe bodem, spanning etc. Vergelijk je een training van de winter (waar je paard nog niet op conditie is) met eentje van de zomer (waar het veel warmer is) en de hartslag is hetzelfde? Dan is de conditie van je paard er wellicht toch op vooruit gegaan, want bij een ongetraind paard zou de warmte voor een hogere hartslag zorgen.
  • Bereken de gemiddelde hartslag over een zo lang mogelijke periode. Bijvoorbeeld een lang stuk galop achter elkaar met een constante snelheid.
  • Vergelijk hartslagen op hetzelfde moment in de trainingen. Tijdens de training bouwt je paard warmte op waardoor de hartslag stijgt. Vergelijk dus niet het begin van de ene training met het eind van de andere training.
  • Doe regelmatig een standaardtraining met een bepaalde tijdsduur en snelheid. Deze trainingen kun je met elkaar vergelijken om de conditie te evalueren. Je kunt bijvoorbeeld de V140 conditietest gebruiken als standaard.

 

Hoe helpt training je paard?

De conditie van je paard verbeterd natuurlijk door goede training, maar hoe werkt dat nou precies? Trainen zorgt er voor dat er meer bloedvaatjes in de spieren komen en daarmee ook meer bloed (al 30% meer na een beetje trainen!). Dit bloed bevat extra rode bloedcellen die zuurstof vervoeren. Daardoor komt er meer zuurstof naar de spieren. Ook zorgt training ervoor dat er meer van het stofje myoglobine vrij komt. Myoglobine zorgt er voor dat de zuurstof uit het bloed wordt gehaald en door de spieren wordt gebruikt. Daardoor wordt er ook meer gebruikt gemaakt van verbranding met zuurstof, aerobe verbranding (in plaats van verbranding zonder zuurstof, anaerobe verbranding). Dit is een hele efficiënte manier van het verkrijgen van energie en dus langer vol te houden voor het paard. Daarnaast wordt er door het trainen ook extra glycogeen opgeslagen in de spieren. Dit is een soort suiker die er voor zorgt dat de voedselvoorraad van de spieren minder snel op raakt en dus zal je paard zich minder snel vermoeid voelen.

Tenslotte helpt het trainen je paard zijn warmte makkelijker kwijt te raken. Het kwijt kunnen van warmte is heel belangrijk voor paarden en dit doen ze door te zweten. Bij het zweten verliezen ze vocht, hierdoor raken ze sneller uitgedroogd. Een uitgedroogd paard presteert niet goed en de kans op blessures verhoogt. Het extra bloed, wat door het trainen in de spieren komt, zorgt er ook voor dat je paard makkelijker zijn warmte kwijt kan.

Kort samengevat; door training worden de processen die nodig zijn voor beweging efficiënter en makkelijker gemaakt. Het kost je paard dus minder moeite om dezelfde bewegingen te maken als wanneer hij niet getraind is en daardoor houdt hij het langer vol. In een eerdere blog zijn alle voordelen van conditie training nog eens terug te lezen en worden er zelfs nog een paar extra voordelen genoemd.

Recente berichten

Laat een reactie achter

Neem contact op

Wij beantwoorden uw bericht vandaag of morgen. U geeft ons toestemming uw gegevens te gebruiken om u te antwoorden volgens ons privacy beleid (zie footer).

0

Vul een zoekwoord in en klik op enter.

De waardering van www.equilog.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 36 reviews.